UNDERDOSE - TILT
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Hned na úvod své recenze si neodpustím rouhavý výkřik - „ABORTED zklamali“. Ale pozor, nenechte se touto hláškou odradit, neboť jakékoli zásadní prohlášení ještě nemusí znamenat obecně negativní výsledek. Tímto výkřikem mám totiž na mysli pouze a jedině má osobní očekávání, která po minulé výborné desce „Goremageddon“ směřovala k naději, že se ABORTED vydají cestou progresivně technického deathu a snad trochu i nedeathu. Právě na minulém počinu totiž členové belgického krvavého klanu plně odhalili, že hráčských i kompozičních schopností mají na rozdávání. A právě snad až násilné sešněrování do deathového korzetu se zdálo příliš těsné k tomu, aby mohla skupina předvést veškeré své umění. Na aktuálním albu „The Archaic Abattoir“, pravděpodobně k radosti všech ortodoxních fanoušků, se ABORTED poněkud vrátili k uctívání „pravého“ deathu. Techničtější výstřelky a kompoziční propracovanosti ustoupily lehce do pozadí a tak dostáváme do rukou album naplněné „pouze“ skvěle zvládnutým a našlapaným deathgrindem.
To, že se již čtvrté album těchto Belgičanů spustilo do mlhy čistější stylovosti mi však nijak nemůže zabránit v kladném hodnocení mnoha aspektů, kterými tahle deska disponuje. Nad vodou ji kromě bravurní instrumentace drží především spolehlivá zvuková stránka s dokonale vyváženými nástroji a jasnou čitelností agresivního soundu. Kytarová práce upoutává díky své proměnlivosti a slučuje v sobě tvrdé řežby brutálního deathgrindu, specifickou valivost ostrovanů CARCASS i „veselejší“ hračičkování severských melodiků AT THE GATES. Tuto řezničinu zjemňuje množství osobitých kytarových sól i sekernických vyhrávek. Rytmice se dá těžko něco vytknout a velmi sugestivní je hluboký i řvavější vokální výraz Svenchova hrdla, desku navíc obohacuje i trojice hostujících řvounů ze skupin ILLDISPOSED, MNEMIC a HATESPHERE.
Přes veškerou chválu, kterou si novinková deska ABORTED rozhodně zaslouží, se mi tahle recenze nepíše snadno, neboť nedokážu skrýt své subjektivní zklamání. Namlsaný minulostí jsem očekával, že se ABORTED mohou se značnou lehkostí a bravurou vydat na cestu technického a přitom agresivitou překypujícího deathu a že by snad mohli zubatým ostřím své pilky na kosti vynalézt i nějakou tu novou metodu čtvrcení nebohých umrlců. Komnaty experimentální nekrofilie výzkumných ústavů však zůstaly zavřené a tak můžeme sledovat hlavně bravurní zářezy vedené zkušenou rukou se skalpelem přiloženým pod přesným úhlem pitevních protokolů. Je to chuťovka pro všechny příznivce gore deathových nářezů, přesto na mě album působí poněkud chudě v porovnání s minulou pitvou „Goremageddon“, na které si tohle patologické komando nastavilo laťku snad až příliš vysoko. Nevím zda na tom má nějaký podíl částečná obměna sestavy, ale bravurní progresivní řežby se na novém albu už neopakují v takové míře, mnohé pasáže sklouzávají k předvídatelným známým postupům, které jsou v dnešním deathovém světě až příliš tradiční na to aby přehnaně upoutaly nebo dokonce překvapily. Občasné ukázky vysoké instrumentální zručnosti a šikovné střídání rychlých sekanic s riffovanými pasážemi bohužel nestačí na mety nejvyšší. I tak ale zůstávají ABORTED jednou z deathových jistot nabízejících vysoký standard. Otřete nástroje, umyjte pitevní stůl, pitva se zdařila.
Belgická gore partička ABORTED na svém dalším albu předvádí snad vše co k moderně pojatému deathu patří. Přesto se jim nepodařilo zopakovat skvělé a progresivitou načichlé minulé album. I tak se dá mluvit o dobré desce, nikoli však o nejlepší co ABORTED vydali.
6,5 / 10
Fre
- basová kytara
Gilles
- bicí
Svencho
- vokál
Gurgloroth
- kytara
Bart
- kytara
hosté:
Bo Summer
- vokál
Michael Bogballe
- vokál
Jacob Bredahl
- vokál
1. Dead Wreckoning
2. Blood Fixing The Bled
3. Gestated Rabidity
4. Hecatomb
5. The Gangrenous Epitaph
6. The Inertia
7. A Cold Logistic Slaughter
8. Threading On Vermillion Deception
9. Voracious Haemoglobinic Syndrome
10. Descend To Extirpation
Vault Of Horrors (2024)
Maniacult (2021)
Terrorvision (2018)
Retrogore (2016)
The Necrotic Manifesto (2014)
Global Flatline (2012)
Strychnine.213 (2008)
Slaughter & Apparatus: A Methodical Overture (2007)
The Archaic Abattoir (2005)
The Haematobic (EP) (2003)
Goremageddon: The Saw and the Carnage Done (2003)
Engineering the Dead (2001)
The Purity of Perversion (1999)
Vydáno: 2005
Vydavatel: Listenable Records
Stopáž: 36:25
Produkce: Tue Madsen
Studio: Antfarm Studios
S tou ortodoxnosťou by som to nevidel tak tragicky, kedže na "The Archaic Abattoir" nájdete aj pomalšie chytľavé skackavé momenty, takže na svoje si prídu aj poslucháči iných žánrov a táto hudba môže dobre fungovať aj na koncertoch. Napriek prevládajúcim (ale nápaditým) klepačkám pri počúvaní masakry od ABORTED rozhodne nebudete trpieť nudou. Okrem toho má nahrávka na pomery štýlu dosť slušný zvuk, čím sa táto rúbanica prehupla z organizovaného chaosu jednoznačne viac do hudby.
Pravda, nejde v globále alebo v rámci svojho štýlu o nič prevratné...
výborný melodický grind/death
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Jednočlenný projekt Kanaďana Jocelyna Galipeaua už dlouho vzývá raně osmdesátkový heavy metal a v současné vlně zájmu o kovové retro může být jeho nové album zajímavým tipem, pokud ovšem snesete, že umělcův pěvecký výkon dokáže občas mírně zatahat za uši.
Pro mě zásadní objev na slovenské scéně a to nejen v neotřelých nápadech, ale i v přístupu k tvorbě v rámci black a death metalu. Korunováno skvostným zvukem ze studia Pulp. A ano, máme v tu zpoždění v tom objevování. Asi rok.
Má to niekoľko dobrých nápadov, ale celkovo mi tu chýba akákoľvek ambícia. Je to celé uponáhľané, miestami aj dosť blbučké, herci žiadna sláva - skrátka taká spotrebná hororová jednohubka. Za návštevu kina to nestojí. 5/10, možno 6/10.
Naprosto unikátní slovenský projekt tematizující aktuální společenská i politická témata. Hudebně založený na žánrové hravosti kombinující alternativní rock, mathrock, jazzové elementy i postpunk.
Kytarista HIPPOTRAKTOR Sander Rom se svou druhou skupinou prezentuje zvláštní rockovou alternativu s nervózní atmosférou a funky prvky. I tvrdší a melodické polohy se objeví. Možná jen pro omezený okruh posluchačů, neboť to smrdí inspirací Mike Patonem.
Mexická odpověď na AMARANTHE. Je to trochu ostřejší, v základu více do deathu, téměř bez čistého mužského zpěvu a méně chytlavých melodií, ve kterých má zase navrch Mörckova parta. Ale je to dobré.